V důsledku konkurenčního boje a tlaku na co nejnižší ceny jsou e-shopy nuceny výrazně snižovat marže. Na internetovém trhu s pneumatikami tak od roku 2005 poklesly marže o desítky procent. Přestože v posledním roce neklesaly hodnoty tak výrazně jako dříve, dosahují nyní marže minimální úrovně a často představují pouze jednotky procent.
„V uplynulých pěti letech neustále vládl trend snižování marží na pneumatiky, ty u vybraných výrobků klesly až o 50 %. Prodejci tak musejí stále více dbát na efektivitu provozu a snižovat náklady při zachování kvality,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel předního tuzemského internetového obchodu Pneumatiky.cz. „Pokles marží je již neudržitelný a brzy dosáhne hranice, pod kterou nebude možné dále pokračovat ani při navýšení obratu. Trh se tím samozřejmě pročistí a zůstanou nejkvalitnější e-shopy,“ dodal Schwangmaier.
Specializovaní prodejci pneumatik se snaží zákazníky získat především prostřednictvím kvalitního servisu. Soustředí se na nabídku doplňkových služeb, mezi které dnes již běžně patří přehledný průvodce výběrem produktů nebo doprava zdarma. Navíc e-shopy lákají klienty na doživotní záruku na pneumatikách nebo okamžitou výměnu pneu při reklamaci. Poskytování nadstandardních služeb však vyžaduje vyšší náklady, což při nízkých maržích může být pro menší hráče na trhu likvidační.
„Tlak na kvalitu je nyní velký. Hodně internetových obchodů investuje do zkvalitňování služeb zákazníkům. Například rozšiřují sklady, aby zákazníkům nabídly co nejširší sortiment zboží,“ sdělil
Jan Vetyška, výkonný ředitel
Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„V současnosti řada především menších e-shopů s pneumatikami bohužel nepoctivě inzeruje vysoké skladové zásoby a okamžité dodání, aby drželi krok s konkurencí. Realita je však jiná a k zákazníkovi se jejich zboží nedostane včas nebo vůbec. Doporučuji tedy nakupovat v ověřených obchodech, kde je podobné riziko minimální,“ upozornila
Petra Polanská, manažerka e-shopu s pneumatikami
VivaPneu.cz.
S konkurencí e-shopů se potýkají také kamenné obchody s pneumatikami, které byly rovněž nuceny snížit ceny výrobků. V důsledku toho pneuservisy zdražují ostatní služby, jako jsou montáž či opravy pneu. „Na rozdíl od internetových prodejců máme vyšší náklady na nájemné, provoz pneuservisu a platy zaměstnanců, proto nemůžeme bojovat cenou. Přesto mnozí zákazníci stále upřednostňují přímý nákup výrobku v kamenném obchodě a ocení radu odborníků,“ podotknul Rudolf Doleček, majitel stejnojmenného brněnského pneuservisu.