Zimní období roku 2010 bylo poznamenáno výrazným nedostatkem pneumatik. Již v září bylo ohlášeno možné zdražování pneu kvůli nárůstu ceny kaučuku, tato zpráva odstartovala zvýšení zájmu o nákup zimních pneumatik. Na českém trhu se nedostatek projevil zejména u pneu pro užitková vozidla, u vybraných druhů nebyly zásoby obnoveny až do konce sezóny. Prodejci pneumatik se obávají, že podobná situace se bude opakovat i v letošním roce.
„Již koncem října došlo k vyprodání zásob některých typů dodávkových pneu. Lidé, kteří loni pneumatiky nesehnali, budou nové nakupovat určitě letos. Kvůli tomu se může nedostatek užitkových pneu opakovat. Pro osobní vozy nejprodávanějších značek v Česku, kterými jsou Škoda, Volkswagen a Ford, jsme měli zboží dostatek,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel předního tuzemského internetového obchodu Pneumatiky.cz.
„Spolu s Českou republikou jsme loni doplatili na povinnou zimní výbavu v Německu a tudíž zvýšenou poptávku na tamním trhu. Německo má pro výrobce obvykle vyšší prioritu, a proto přednostně zásobovali německé prodejce,“ sdělil Zbyněk Svoboda ze slovenského e-shopu e-Pneumatiky.sk.
Dalším důvodem, proč loni na světovém trhu došlo k výraznému nedostatku pneumatik, byl očekávaný pokles prodeje a omezení výroby pneumatik. Příčinou těchto předpokladů se stala stagnace prodeje nových vozů. Odborníci se shodovali, že dojde k poklesu zájmu o zimní pneumatiky zhruba o 10 %, oproti předpokladům však došlo k mírnému meziročnímu navýšení poptávky. Většina výrobců v průběhu sezóny již nebyla schopná na nedostatek pneu reagovat a zahájit dovýrobu.
„Kvůli doznívajícímu útlumu ekonomiky v důležitých oblastech světa došlo ke snížení výrobních kapacit. Neočekávaný nárůst zájmu však způsobil nedostatek pneu, který postihl všechny hlavní výrobce pneumatik,“ vysvětlil Zdeněk Vacl ze společnosti Pirelli. „Na silný vzestup poptávky po zimních pneumatikách jsme okamžitě zareagovali a upravili výrobní plány. Byl odsunut začátek výroby letních pneumatik, který se běžně spouští již v listopadu,“ dodal Vacl.