Od začátku listopadu musí čeští motoristé jezdit povinně na zimních pneumatikách, pokud na silnici leží souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo pokud bude možné takovou situaci předpokládat. Použití letních pneumatik může mít za následek krácení pojistného plnění, kdy pojišťovna nevyplatí viníkovi nehody plnou částku z havarijního pojištění. Povinnost použití zimních pneumatik je ukotvena v novele Zákona o provozu na pozemních komunikacích.
„Pokud dojde k porušení této povinnosti, může být na skutečnost nahlíženo jako na neoprávněné použití vozidla a pojišťovna může přistoupit na snížení pojistného plnění. Vždy samozřejmě záleží na konkrétní pojišťovně, jak danou situaci vyhodnotí. Krácení pojistného plnění se samozřejmě netýká poškozeného účastníka nehody,“ sdělil Pavel Ronovský, ředitel portálu ČeskéPojištění.cz, které na internetu přehledně porovnává nabídky většiny tuzemských pojišťoven.
V případě škody hrazené z povinného ručení může pojišťovna na viníkovi nehody následně uplatnit regres - zpětně vymáhat finanční náhradu za vynaložené náklady. Vznikne-li při nehodě vyšší škoda, může tato finanční náhrada i převýšit cenu viníkova vozidla. Přezutí na zimní pneumatiky by proto neměli zbytečně odkládat ani majitelé starších aut.
Pojišťovny zatím v sazbách pojistného používání zimních pneumatik nezvýhodňují. „Aktuálně je na trhu jediná pojišťovna, která při výhradním používání zimních pneu v zákonem stanoveném období nabízí klientům 5 % slevu na povinném ručení. Žádná pojišťovna zatím nepřistoupila k razantní změně sazeb v souvislosti s používáním či nepoužíváním správných pneumatik. Předpokládáme ale, že tuto situaci pojišťovny zohlední spíše v rámci interních předpisů pro likvidaci pojistných událostí,“ doplnil Roman Sznapka, produktový manažer portálu ČekéPojištění.cz.
Čeští řidiči často přezutí na zimní pneumatiky odkládají až na poslední chvíli, změna počasí proto může nejednoho motoristu zaskočit. Podle nejaktuálnějších statistik českých pneuservisů nevyměnilo do poloviny listopadu letní pneu za zimní 25 % řidičů. Jedná se přitom o zásadní krok k větší bezpečnosti automobilu, protože jízdní vlastnosti letních pneumatik se při poklesu teplot pod 7 °C výrazně zhoršují.
„Při nižších teplotách ztrácí letní pneumatiky svou přilnavost, a vykazují tak objektivně horší jízdní vlastnosti. Jízda na letních pneumatikách v zimě výrazně zvyšuje riziko dopravní nehody, krácení pojistného plnění při havárii na letních pneumatikách je tedy oprávněné,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz, který statistky z českých pneuservisů pravidelně získává a vyhodnocuje.