Tento článek ukazuje způsoby ozvučení pro malé divadlo, divadelní spolek, ochotnické divadlo, pouliční umělce, různá street performance, a také pro zábavní umělce pro mateřské školky a děti všeobecně. Míříme tak na různá malá uskupení, jejíž členové nechtějí složitou aparaturu, nechtějí sáhodlouze vybalovat a zapojovat a nechtějí „externího“ zvukaře. Ozvučení musí být postaveno rychle, sbaleno do jednoho automobilu a musí být snadné a rychlé na obsluhu.
Rozeberme různé varianty ozvučení.
Pouliční umělec, one-man show
Nejjednodušší ozvučení bývá požadováno od pouličních umělců. Systém typu: přijdu, postavím se, zapojím nástroj, hraji. Aparatura musí být malá a přenositelná. Za tímto účelem doporučujeme tzv. řečnické systémy. Jsou velmi vhodné všude tam, kde je potřeba reprodukovat hudbu a řeč rychle a bez zapojování. Samozřejmě nejsou tak výkonné jako níže uvedené varianty s reprosoustavami. To je ale vyváženo tím, že se dají snadno přenášet a jejich snadné zapojení nevyžaduje žádnou manipulaci s kabely nebo nastavování parametrů, ale jen připojení do elektrické sítě. Není-li k dispozici elektrická síť, je možné použít napájení z automobilu anebo vestavěného akumulátoru. Tuto variabilitu ocení ti, co chtějí „vše v jednom“. A skutečně to dostávají – řečnický systém je opravdu jedna „krabice“ včetně mikrofonu.
Pro „malé“ umělce, např. jen pro řeč, pro malý počet přihlížejících, volíme typ WA 300RC, pokud už hrajete na nějaký hudební nástroj, očekáváte větší hlouček přihlížejících, nebo je, vás umělců, více a potřebujete více mikrofonů a zdrojů hudby, doporučujeme větší a výkonnější typy WA 400RC nebo WA 450RC
Pouliční divadlo, ochotnické divadlo, pouliční performance, street performance, street theater
Když je umělců více a přesto nechtějí vozit žádnou složitou aparaturu, výběr obvykle končí u páru reprosoustav. Tuto sestavu využijí malá uskupení a je jedno, jestli hrají pro mateřskou školu, nebo představení doslova na ulici, nebo představují umělecké vystoupení na hradě, v divadle, tělocvičně nebo v kulturním domě. Důležité je sejmout zvuk z hudebních nástrojů a řeč (o mikrofonech píšeme dále). To smícháme s podkresovou hudbou (hudba, ruchy, znělky).
Tato zvuková aparatura se dá provést dvojím způsobem. Tím jednodušším je použití výkonového mixážního pultu řady PMS xxx. Jsou to zesilovače a mixážní pulty v jednom a jednotlivé typy se odlišují počtem vstupů a výkonem. Do výkonového mixážního pultu svedeme všechny mikrofony a zdroj podkresové hudby (Mp3 přehrávač, smartphone atd.). Na jeho výstupy už jen napojíme pasivní profesionální reprosoustavy řady BC xxxx. Velice oblíbené jsou modely BC 1000 a BC 1200.
Druhý způsob používá aktivní reprosoustavy. Ke smíchání mikrofonů a podkresové hudby použijeme mixážní pult řady DMC xxxx, nejčastěji je to typ DMC 2440. Z (nevýkonového) výstupu mixážního pultu jdeme na aktivní reprosoustavy. Aktivní znamená, že reprosoustavy mají v sobě zesilovač. Velice oblíbené jsou modely BC 1000A, 1200A a pro větší plochy BC 1500A.
Jaké mikrofony a pro koho?
Shrněme to následujícími případy:
- Vyprávěč, statický (nehýbající se) umělec: Pokud může mít jednu ruku „volnou“ a držet v ní mikrofon, pořiďte mu ruční typ. Pokud s kabelem (levnější, ale kabel může překážet), tak MD 500. Pokud bezdrátový, tak MBD 830 nebo MBC 830. Více bezdrátových mikrofonů na jeden přijímač řeší tzv. dvoukanálové bezdrátové mikrofony MBD 832 a MBD 732. A pokud jste vybrali tzv. řečnický systém (viz výše), tak tento už má bezdrátový mikrofon součástí.
- Herec, (hýbající se) umělec: Ten musí ruce volné a nic mu nesmí překážet v pohybu. Volíme zásadně náhlavní bezdrátové mikrofony řady MBD 930 nebo MBC 930.
- Skupina herců: Mikrofony nesmí nijak překážet a musí být nenápadné. Model MBD 932 obsahuje náhlavní typy pro dva herce zároveň a jeden přijímač, který tyto dva vysílače obslouží.
- Herec nebo umělec do záznamu: Není teď podstatné, zda využijeme jednokanálový nebo vícekanálový bezdrátový mikrofon. Na tomto případě chceme ukázat, že pokud se jedná o ozvučení „do reproduktorů“ a s pohybem, volíme zásadně náhlavní typy mikrofonů. Ty jsou blízko ústům, čímž omezujeme riziko vzniku zpětné vazby. Naopak, pokud se nejedná ozvučení, ale o sejmutí zvuku pro záznam, např. do kamery, můžeme si dovolit tzv. klopové mikrofony (přichycují se obvykle na oděv nebo kravatu). Z druhé strany řečeno, klopové mikrofony se nehodí na klasické ozvučení „do reproduktorů“. Bezdrátové mikrofony Dexon MBD 930, MBD 932, MBD 732, MBC 930 jsou automaticky vybaveny jak náhlavním mikrofonem, tak i klopovým, takže si kdykoli zvolíte, co potřebujete.
- Děti: I ty je potřeba ozvučit a je to docela problém. Na mikrofon zpívat neumějí (na ZUŠ se to učí minimálně). Nic se ale nedá dělat. Pro jedno dítě uděláte nejlépe, když pořídíte ruční mikrofon MD 500. a ten umístíte do mikrofonního stojanu. Dávat mikrofon dítěti do ruky nedoporučujeme, protože s ním hýbe a nedává ho blízko ústům, takže celkově je ozvučení mizerné.
- Dětský sbor: Dětí je tady více a tudíž se jejich zpěv snímá z větší dálky. Podle velikosti sboru doporučujeme jeden až čtyři kondenzátorové mikrofony MC 100 v mikrofonních stojanech.
- Strunný hudební nástroj např. kytara, z dálky: Abyste snímali skutečně jen zvuk z nástroje a ne zbytečně okolní hluk, zvolte kondenzátorový mikrofon MC 100 v mikrofonním stojanu.
- Dechový hudební nástroj např. saxofon, trumpeta: Tyto hudební nástroje je vhodné snímat zblízka. Velice dobře se hodí speciální typ HM 9, který přichytíte přímo na tělo nástroje.
I tyto systémy, český výrobce DEXON, navrhuje a nabízí. Pro zpracování návrhu ozvučení doporučujeme kontaktovat Dexon Czech s.r.o. na jejich stránkách www.dexon.cz nebo na tel. 596 321 160. Tento český výrobce posoudí ozvučovaný prostor a kompletně navrhne dané ozvučení zcela zdarma.