Ozvučení pro sportovní kluby či jednotlivce, např. trenéry či cvičitelky zumby, má několik podob, lišících se rozsahem ozvučení. Jsou to tyto případy:
- sportovní klub potřebuje ozvučit hřiště, tedy sportovce
- sportovní klub potřebuje ozvučit tribunu, tedy diváky
- trenér potřebuje posílit svůj hlas, aby se nenamáhal a jeho svěřenci ho dobře slyšeli
- cvičitelka potřebuje posílit svůj hlas a reprodukovat hudbu, podle které se cvičí
- fitness či spining centrum potřebuje pevné vnitřní ozvučení
Nyní postupně rozebereme jednotlivé případy a jejich řešení.
a) Sportovní klub potřebuje ozvučit hřiště, tedy sportovce.
Pomiňme teď případ O2 arény a podobných, kdy ozvučení takto velkých prostor je součástí výstavby a opravdu vyžaduje projektové řešení s jiným, „velkým“ přístupem. Podívejme se na většinový případ, a sice, „hřiště stojí“ a dodatečně má být ozvučeno. Sportovní klub, nezřídka placený s obecního rozpočtu, samozřejmě na to nemá peníze, a tak ozvučení musí být provedeno levně, rychle a především bez nákladných víceprací.
Řešíme jednak srozumitelnost ozvučení a dále vykrytí akustickým signálem na vhodná místa, tedy ne mimo hřiště, např. na okolní zástavbu sousedících rodinných domů (problémy s přílišným hlukem – hygiena). To vše se děje v tzv. 100V režimu. Jako zdroj řečového signálu volíme mimo podkresové hudby klasický mikrofon Dexon MD 500 nebo přepážkový typ PA 570. Pokud se potřebujeme s mikrofonem pohybovat, použijeme bezdrátový ruční set MBD 830 nebo jeho náhlavní variantu MBD 930.
Za centrálu (buzení) ozvučení volíme stovoltový zesilovač nebo rozhlasovou ústřednu, jejíž výkon i komfort obsluhy se stanoví podle použitých reproduktorů. Stovoltový systém proto, protože ozvučení je obvykle na velké ploše. Samotné reproduktory či reprosoustavy – sloupové Dexon DPT 6×x či reentrantní (tlampače) SC xxAH umísťujeme na dostupné sloupy. Ty jsou samozřejmě dostatečně klimaticky odolné. Populárními se v poslední době staly velmi výkonné Dexon SC 60AH, kdy pro běžná „vesnická“ hřiště postačí 2 nebo 4 ks. Hustota rozmístění reproduktorů je 10 – 15m, což považujeme za cenové a kvalitní optimum. Nezapomínejme ještě, že kvalita a čistota zvukového přenosu je úměrná hustotě sítě a vlastnímu natočení reprosoustav.
b) Sportovní klub potřebuje ozvučit tribunu, tedy diváky.
Zde je situace podobná, jako v předešlých odstavcích. Opět dbáme na to, abychom ozvučovali jen tribunu a ne zbytečně okolí. Dále se musíme zamyslet nad faktem, jak moc „důležití“ diváci a zvuk pro ně, jsou. Tribuny totiž mívají vyčleněnou i VIP část, kde ozvučení provádíme pomocí profesionálních reprosoustav. Zbytek tribuny, potažmo většina všech tribun je ozvučena sloupovými reprosoustavami, které „hrají“ do šířky a jsou upevněny na sloupech konstrukce tribuny. Všeobecnou zásadou také je, že reproduktory rozmisťujeme cca v 5m rozteči. No a nakonec to opět celé nabudíme příslušným zesilovačem či rozhlasovou ústřednou. Nechceme-li použít rozhlasovou ústřednu, tedy řešení „vše v jednom“, můžeme volit mixážní pult, do kterého vedeme všechny zdroje hudby i řeči.
c) Trenér potřebuje posílit svůj hlas, aby se nenamáhal a jeho svěřenci ho dobře slyšeli.
Trenér má dvě možnosti, jak se „nechat“ ozvučit. Pokud správce dovolí, použije bezdrátový mikrofon, který je zapojen na ozvučení sportoviště popsaném výše.
Pokud chce mít ozvučení své a nebýt tak vázán na pevné ozvučení areálu, doporučujeme přenosné megafony. Ty u Dexonu nalezneme v několikerém provedení. Nemusíme je zvláště představovat, všichni vědí, že se jedná o zařízení na baterie, s vestavěným zesilovačem a reproduktorem. Jejich skrytou výhodou je, že zvuk je úzce směrován, takže velice dobře ozvučují do dálky, což trenéři fotbalu, hokeje a podobných kolektivních her, ale také atletiky atp., potřebují.
d) Cvičitelka potřebuje posílit svůj hlas a reprodukovat hudbu, podle které se cvičí.
Pryč jsou doby, kdy si cvičitelka vystačila s hifi věží. Klasický aerobic anebo zumba se staly hodně populárními, a tak i cvičitelky dobře ví, že kvalitní, dostatečně výkonné a mobilní ozvučení je výhodou nejenom pro samotnou cvičitelku, ale i pro cvičence, které dobrá, dynamická a líbivá hudba dokáže vybudit ke „sportovnějším a vypocenějším“ výkonům. Samozřejmě, systém musí být pro cvičitelku cenově dostupný a především snadný na sestavení.
Začneme-li tím nejjednodušším, co lze pořídit, narazíme na tzv. řečnické systémy. Kompaktní řečnický systém, to není jenom krabice s vestavěným zesilovačem, reproduktorem, bezdrátovým mikrofonem, mixážním panelem, ale také s CD/Mp3 přehrávačem a co je podstatné, i dobíjitelným akumulátorem. Často cvičitelky cvičí v exteriérech, např. na pláži, kde elektrický proud není k dispozici, takže tato výbava přijde velice dobře v hod. Tou největší výhodou je žádné zapojování. Přijdu, postavím na zem a ihned je vše k dispozici. je to prostě velmi praktický a pohotový pomocník.
Po malém pomocníkovi, který má vše v jedné krabici, ale nemůžeme chtít zázraky. Skupinu 20 – 30 cvičenců sice dobře ozvučí, ale na velké tělocvičny a velké skupiny už potřebujeme přece jenom něco výkonnějšího. Ale už to bolí a musí se zapojovat. Pak na řadu aktivní reprosoustavy, tedy „reprobedny“ s vestavěným zesilovačem. Na ty pak cvičitelka zapojuje externí bezdrátový mikrofon a zdroj hudby. Reprosoustava bude vždy „silnější“ než řečnický systém, ale nemá akumulátorové napájení a přehrávače. Takže něco za něco.
e) Fitness či spining centrum potřebuje pevné vnitřní ozvučení.
Spiningová centra, popř. fitness centra jsou místa, která, podobně jako u sestavy pro cvičitelku aerobicu, vyžadují velmi kvalitní a dostatečně výkonné nazvučení. Zvláště u spining center bývá toto nazvučení provozováno s vysokou hlasitostí. Je instalováno ale napevno.
Jako primární zdroj hudby jsou zvoleny MP3 nebo CD přehrávače, u kterých je velmi důležitá funkce změny rychlosti PITCH. Pro řeč se používá obvykle náhlavní bezdrátový mikrofon, např. Dexon HM 40, což je mikrofon výborné mechanické konstrukce, který vydrží namáhání a především pot. U spiningových center je dobré navíc před „hlavní“ kolo umístit klasický (drátový) mikrofon na stojan. Cvičitel tak nemusí používat náhlavní mikrofon, což je pro něj komfortnější. Všechny zdroje signálu (2× hudba + mikrofony) vedeme do mixážního pultu (verze pro DJ).
Koncová část ozvučení se dá řešit několikerým způsobem. První způsob znamená použití aktivních reprosoustav (s vestavěným zesilovačem) uchycených na konzole. Je vhodné mít připravený sólo zásuvkový okruh, abychom je mohli pohodlně centrálně vypínat z napájení. Jinou možností je volba pasivních reprosoustav a budícího centrálního zesilovače. Tento způsob nevyžaduje sice zásuvkový okruh na napájení soustav, ale na druhou stranu, je finančně nákladnější díky většímu počtu reprosoustav a použitému zesilovači. Jedná se o způsob „nejhlasitější“ a zvukově nejkvalitnější.
Třetí způsob je sice trochu netradiční, ale zákazníky překvapuje, jak účinný. Mají-li fitness nebo spiningová centra podhledový strop, můžeme instalovat síť více tzv. podhledových reproduktorů např. model Dexon RP 122, které nabudíme výkonovým zesilovačem. Reproduktory to jsou dostatečně výkonné a jejich zvuk je líbivý. Toto ozvučení, buď není tak hlasité jako druhý způsob, naopak zaručuje vyrovnané pokrytí hlasitostí na celé ploše a výbornou srozumitelnost.
I tyto systémy, český výrobce DEXON, navrhuje a nabízí. Pro zpracování návrhu ozvučení doporučujeme kontaktovat Dexon Czech s.r.o. Tento český výrobce posoudí ozvučovaný prostor a kompletně navrhne dané ozvučení zcela zdarma.